woensdag 9 maart 2011

Trendwatcher

Lidewij Edelkoort (1950), afkomstig uit Wageningen maar nu al jaren woonachtig in Parijs, is een toonaangevende trendwatcher in heel Europa. Ze is in haar jongere jaren afgestudeerd aan de kunstacademie te Arnhem, studierichting mode en ontwerp. Al snel startte ze haar carrière in de Bijenkorf, als inkoper. Lidewij kwam er al snel achter dat ze meer in haar mars had. Ze had een heel goed gevoel voor het signaleren van nieuwe trends. Toen is ze begonnen zich te ontwikkelen als trendwatcher en ze is vanaf dat moment niet meer stil blijven staan. Ze begon met modetrends maar heeft dit later verbreed naar trends op veel verschillende gebieden.


Lidewij is ook erg goed in het voorspellen van consumententrends. Dit zorgde ervoor dat veel bedrijven haar hulp inschakelden voor het uitdenken en vormgeven van producten. Een paar voorbeelden zijn Coca-Cola, Phillips en Esprit. Ze geeft leiding aan diverse trendwatchbureau’s en over de hele wereld worden haar uitspraken zeer serieus genomen. Lidewij heeft ook twee eigen studio's genaamd Edelkoort en Trend Union. Over Trend Union wordt gezegd dat het een van wereld’s zes bureau’s is die echt bepalen wat erin de mode komt. Het meest wordt Lidewij gewaardeerd om haal visuele voelsprieten en haar fantastische gevoel voor kleur. Als ze een nieuwe modekleur voorspelt dan houden de kledingproducenten daar werkelijk rekening mee.

We zouden haar ook een trend forecaster kunnen noemen aangezien ze zeer gefocust is op de toekomst. Ze observeert de huidige situatie in de mode en de design en vertaalt die naar de toekomst.
Over haar werkwijze zegt Lidewij het volgende; “Mijn werk is net zoiets als archeologie. Een archeoloog vindt fragmenten en ontwikkelt een visie op het verleden. In mijn werk gebeurt hetzelfde maar dan naar de toekomst toe. Ik ben voortdurend bezig fragmenten te zoeken: een video, een journalistiek product, een gesprek, een oud dametje op straat, een jong mens in een gekke outfit, een groente, een rivier, het kan van alles zijn. Ik sla al die gegevens op, in mijn hoofd. En op een moment, als ik genoeg data heb, dan komt een idee vanzelf, POENG!!, naar boven of naar voren."


Geen opmerkingen:

Een reactie posten