woensdag 9 maart 2011

Concepting

De definitie van concepting door Rijkenberg vind ik zelf erg duidelijk. Hij verteld over de geestelijke behoefte van de consument, om deze behoefte te vervullen worden er merken op de markt gebracht die een gedachtegoed vertegenwoordigen. Hiermee scheppen we werelden met een betekenis. 
Concepting beslaat het hele proces rond dit gedachtegoed, dus het vinden, vaststellen en uitdragen ervan.

Het stoel versus het zitconcept is ook erg verduidelijkend. Een stoel is het product maar daarom heen kan nog een heel gedachtegoed gecreƫerd worden waardoor de stoel niet zomaar meer een stoel is. Op tal van verschillende manieren kan dit concept uitgewerkt worden tot iets wat in de basis een stoel is maar uiteindelijk veel meer dan dat, bekeken door verschillende invalshoeken. Dit is toepasbaar op alle soorten producten en concepten.

We kunnen concepten op veel verschillende manieren ontwikkelen. Tegenwoordig leven we meer in de belevenis economie. Een concept wordt steeds meer als een complete belevenis opgezet.
Volgens Nijs en Peters is het tijdens het regisseren van een belevenis belangrijk punten als; animatie, storytelling, thematisering en activatie van de zintuigen in acht te houden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten