woensdag 9 maart 2011

Conceptontwikkelaar: John de Mol

John de Mol staat nu bekend als een mediamagnaat, maar dat is wel eens anders geweest. Nadat hij bij de Tros als producer had gewerkt startte hij in 1979 zijn eigen onafhankelijke productiemaatschappij op, genaamd John de Mol Produkties. Hij begon met voornamelijk muziekspecials, dit waren losstaande programma’s. Rond 1984 kwam pas de eerste doorbraak, met programma’s als Popformule en Medisch Centrum West. Dat was ook de reden dat hij een paar maanden later zijn eerste buitenlandse klant binnen haalde, genaamd Sky Channel. Vanaf dat moment begon het echt goed te gaan met John de Mol Produkties. In Nederland focuste hij zich op de publieke zenders met programma’s als Doet ie het of doet ie het niet en Love Letters. Vanaf 1992 begaf John de Mol zich in de markt van zijn concurrent Joop van den Ende. Hij produceerde toen onder andere de Staatsloterijshow en Koffietijd voor RTL4. In 1994 zette John de Mol samen met Joop van den Ende “Endemol” op, dit werd een van de meest toonaangevende productiemaatschappijen in Europa. In het jaar 2000 heeft John de Mol Endemol verkocht en is hij zich gaan richten op Talpa Media, zijn eigen mediaonderneming. In 2005 kwam hij met de zender Talpa wat later weer veranderde in Tien. Echter heeft hij hiermee nog niet veel succes geboekt.
Dankzij zijn creatieve manier van denken heeft hij inmiddels aardig wat concepten en formats op zijn naam staan. Big Brother was het eerste internationale format dat John de Mol ontwikkelde. Vanuit daar volgden er meer zoals nu de Voice of Holland. Dit alles maakt hem tot een van de beste conceptontwikkelaars in Nederland.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten