woensdag 9 maart 2011

Foute conceptlancering: OV-chipkaart

De eerste foute conceptlancering die bij mij naar bovenkomt in die van de OV-chipkaart. Waarschijnlijk omdat ik er zelf, als student, bij betrokken ben geweest. De eerste keer dat ik er mee in aanraking kwam is jaren geleden. Ik haalde mijn toenmalige OV-kaart op en moest toen een extra pasfoto inleveren voor de toekomstige ov-chipkaart. Ik had nog geen idee wat dat was en kreeg een folder mee met beperkte informatie.

Vervolgens zijn er zeker drie jaar verstreken, en ieder jaar nam ik weer gewoon de oude en vertrouwde OV-kaart mee naar huis. Reden hiervoor was een onderzoek waaruit bleek dat de veiligheid van de OV-chipkaart toch niet optimaal was waardoor de hele lancering wederom werd uitgesteld. In 2010 was het dan eindelijk zo ver met als resultaat consumenten met weinig vertrouwen en een ontzettend gedateerde foto op mijn OV-chipkaart.

Al die vertraging tijdens de invoer van de OV-chipkaart heeft natuurlijk veel geld gekost. Het verliep ook totaal niet soepel. Veel studenten kregen hun kaart veel te laat. Het was niet duidelijk wat hier aan gedaan moest worden of waar ze terecht konden met vragen. Wanneer dit soort lanceringen niet soepel verlopen ontstaat er vaak al een weerstand tegen over het product. De overgang is door veel mensen nog steeds niet geaccepteerd, het gros wil maar al te graag terug naar de strippenkaart.

De kaarten breken ook opvallend snel. Wanneer de OV-chipkaart breekt is hij niet meer bruikbaar en moet je een nieuwe kaart aanvragen. Je bent verplicht je oude, kapotte kaart mee te sturen wat dus resulteert in meerdere weken geen vervoersbewijs. Wanneer je als student veel reist kunnen de kosten oplopen tot honderden euro’s in die paar weken, en of je het terug krijgt is nog maar de vraag.

De invoer van de Ov-chipkaart heeft miljoenen aan euro’s gekost en nu blijkt alsnog dat de kaart gemakkelijk en voor weinig geld te kraken valt. Er zijn apparaten via marktplaats en andere websites te koop voor ongeveer 60 euro. Hiermee kun je een fictief bedrag van meer dan 100,- euro op je pas zetten en reis je dus gratis.

Al met al een niet goed uitgedacht concept en een foute conceptlancering. Ik vraag me af hoe het gaat aflopen met de OV-chipkaart. Er is zoveel geld in geïnvesteerd dat het mij sterk lijkt dat het hele systeem weer terug getrokken wordt. Toch zal het product door ontwikkeld  moeten worden om de fraude tegen te gaan en zal de service rond de OV-chipkaart enorm verbeterd moeten worden. 

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten